Friday, June 17, 2016

FIRASAT

Airport Kuala Lumpur
Arissa melihat jam tangannya sudah tepat pukul 1, namun dia masih lagi mundar mandir di airport, dia mula menggigit bibirnya ,kemudian kedengaran satu suara memanggil namanya ,
“Miss Arissa Safiya “laung seorang gadis kecik molek bertudung pink, berbaju biru menyerlahkan lagi kulitnya yang putih melepak,

“cik arissa ,maafkan saya .da sedikit keesa…kan tadi..sa..ya dahh sampai awal tapi tertinggal 
“tergagap percakapan  gadis tersebut sambil tangannya mengambil beg baju ariss a
“tak pa cik…”kata arissa sambil matanya merenung lembut kearah gadis yang betudung pink yang memandang arisa sambil termengah-mengah mengambil nafas.
“cik arissa boleh panggil saya aimi je “senyum aimi dengan ,terserlah gigi taringnya yang comel kini menjdi trend remaja jepun
“kalau cmtuh pangil arissa je ,xpayah ber cik  dengan saya ,tiba –tiba rasa macam V.I.P plak hehehe,”senyum arisa kemudianl kedua-duanya menuju kearah kereta honda jazz 2013 berwarna biru.
“sebelum tuh ,saya nak pergi satu tempat…aimi boleh hantar tak ?tanya arissa sambil meletakkan barangnya didalam bonet
“As you wish, lagipun arini memang operasi saya hanya untuk cik arissa “kenyit aimi sambil tersenyum dan mempelawa arisssa masuk ke dalam
Oh yes, cik …silap.arissa nak ke mana ye?soal aimi sambil membetulkan seatbeltnya
Hotel Sheraton ….saya ada occation kat sana “matannya memerhatikan luar kereta .arissa hanya memehatikan pemandangan di luar ,banyak tempat yang sudah  berubah di sini,bangunan sudah makin bertambah malah,dia pun kadang2 tidak mengenali kawasan itu terasa asing baginya.adakah mereka juga berubahh?gumam arissa di hatinya.

“arissa kita dah sampai “aimi membuka pintu kereta

“bismillahirrahmanirahim” perlahan-lahan bibirnya menuturkan kalimah tersebut.kemudian dia berpaling ke arah aimi dan menyuruh aimi menunggunya

Dengan perlahan arissa melangkah kakinya ke dewan teruki,kakinya berat melangkah namun apabila kakinya mula sampai ke pintu dewan  ,Dia terkaku seketika

“Assalamualaikum, cik salah seorang ahli reunion nie “teguran lembut dari pekerja hotel tersebut.arissa tersenyum dan mengangguk perlahan

Pelayan tersebut terus menghulurkan arissa sebatang pen.Arissa tersenyum dan menandatangi kedatangannya.Pelayan terus membuka pintu dewan,arissa tersenyum dan menganggukan kepala tanda terima kasih.

Matanya liar memerhatikan sekeliling dewan tesebut,dia cuba mencari wajah yang  ingin ditemuinya.matanya menangkap seorang wanita sedang memandang kosong kearah orang ramai yang menikmati acara yang dijalankn terjelas kesedihan terpancar diwajahnya walau senyuman tidak pernah lekang dibibirnya..marlia..nama itu yang terlepas dibibirnya tidak mungkin di lupa wajah sahabatnya yang selama ini tidak jemu mencari dirinya  ,arissa memanjang kan langkah kearah marlia ,dengan perlahan tangannya menyentuh bahu marlia dengan lembut 

“Lia….”dengan lembut arissa menuturkan kata ..”kau dah gemuk la heheh “ sambung arissa tersengih riang
marlia hanya boleh mengeluh sambil tangannya pntas menepuk belakang arissa 

“kau tak habis2 nak perli aku aku beranak kot …memanglah berisi takkanlah tiba-tiba jadi kurus,kau tu bila lagi nak ada calon suami ….nanti senang aku nak jodohkan puteri kau ngan anak kau nanti,tak payah cri jauh ..untung2 suami kau korea hah cucu aku konfem kacuk korea punya kan  “tersengih  arissa mendengar celoteh  pendek dari marlia  , dia hanya tersengih depan marlia. 

 kau dah kenapa pandang semacam je aku “ tegur marlia apabila melihat arissa memandangnya.

“fiya ,maaf hati aku dh diambil oleh suami aku sejak kau tinggalkan aku dulu .hati ini telah dilukai dan tak mungkin aku terima kembali fiya “sambung fiya berlakon  seperti wanita yang patah hati  terhadap kekasihnya ,geram apabila soalannya tidak dijawab oleh safiya ,tanganya memegang erat bahu arissa .

Pecah ketawa arissa mendengar lakonan marlia yang kedengaran kekok sekali

“kot ye pun nak buat lawak ,bagi lah ayat proper skit ,kau tak tengok orang sebelah kau dah tengok semacam je aku ,kan tak pasal aku yang tak laku nak kahwin nanti , kau juga yang nak berbesan dengan aku ..tapi hensem gak mamat sebelah kau nie ..ciri-ciri pun dah masuk list aku …harap harap dia tak kisah aku nie dua alam hik hik “selamba  arissa membalas ,matanya sempat menjeling kearah jejaka sebelah marlia .

“maksud kau ,lelaki pakai baju warna hitam pakai spek tu ke “ tanya  marlia .marlia memandang tajam kearah arisa,pantas tangan mengambil kertas diatas meja dan memukul perlahan kepala arissaa

“Memanglah aku nak berbesan dengan kau tapi masalahnya dah bukan besan namanya tu dah madu pahit …laki aku kot “matanya bulat memandang arissa kemudian tersenyum bangga.

“laki kau ?arissa memandang tajam kearah lelaki tersebut dan setelah beberapa ketika matanya membulat dan terus berpaling kearah marlia

Bukan tuh  Arshad Suhaimi ke ?budak lab yang selalu gaduh dengan lecturer tuh ?...wow daebak .”arissa melopong ,tidak dapat difikir dek akal  , gadis alim yang  seayu dan selembut marlia boleh terpikat dengan arshad @ budak lab nama panggilan semasa kolej kerana kerap lepak di lab , lelaki yang selalu memberontak semasa zaman kolejnya ,
chad tidak dinafikan mempunya rupa paras yang boleh mencairkan mana-mana hati gadis remaja seawal usia  aku dulu namun kerana sikapnya yang agak dingin dan kerap kali bergaduh dengan lecturer menyebabkan ramai wanita menjauhkan diri daripadanya,mungkin risau  menjadi mangsa dera ahakss …jauh sekali imaginasi aku mengagak fikiran orang. 

Namun apa yang dilihat sekarang jauh berbeza dengan chad yang dulu, penampilannya masih lagi sempoi dan berfesyen,apa tapi paling ketara tiada lagi aura pembunuh yang dirasai dulu,kini senyuman sentiasa menghiasi bibir merahnya.

“Arissa Safiya Ke? ,dia  kelihatan separuh terkejut ,namun hanya seketika saja ekspresi mukanya kelihatan namun matanya memandang tepat kearah aku .aku ketawa kecil sambil mengesat air mata mengenangkan peristiwa bersama chad 6tahun dulu

“assalamualaikum ,selamat berkenalan saya arissa safiyya kawan baik puan nur marlia bt johari yang comel dan sweet nie ”tangannya erat memeluk bahu marlia.

And there are,multiple question  I will ask you my old lab frenz detik hati arissa .




p/s : setelah beberapa lma saja nak update sambungan aritu,hehhe



SeBArkan Sayap PeNUlisan O.O

No comments:

Post a Comment

Copyright© All Rights Reserved NewCastleInsan.Blogspot.